Publicerad: 041231

Öst/västlig transportkorridor via Malmbanan närmare en realisering

Arbetet med att realisera den nya öst/väst-korridoren över den norska hamnstaden Narvik och Malmbanan har tagit ett sjumilasteg framåt. Detta efter att kineserna, i likhet med amerikaner, nu går in med full kraft i projektet. Det uppger Narvikstidningen Fremover (041227).

- Den kinesiska järnvägsministern Liu gav på ett möte i Peking nyligen starka signaler om att Kina kommer att jobba för att vara en stark stöttepelare i de öst/västliga förbindelserna över Narvik, berättar Stig Nerdal, projektledare för det som kallas NEW-korridoren för internationella järnvägsunionen UICī räkning, för Fremover.

Järnvägsdelen är en av de stora utmaningarna och här börjar det mesta att komma på plats efter att samtliga inblandade länder har gett grönt ljus för godstågen, uppger Stig Nerdal.

- Det vi saknar nu är är försäkringar från Kazakhstan om att tågen som ska köras prioriteras och släpps genom landet snabbast möjligt. Det hoppas vi att få avklarat vid ett möte i Kazakhstan i slutet av februari, berättar Stig Nerdal för Fremover.

Han betecknar mötet i Peking som mycket positivt. Den hölls på en mycket hög nivå, med den kinesiska järnvägsministern i spetsen och med deltagare från Japan, USA och UIC, plus kommersiella aktörer som rederier och speditörer.

Nerdal uppger att det finns ett enormt intresse för att få igång den nya transportkorridoren och att kineserna och amerikanerna har ingått ett avtal om att utveckla NEW-förbindelsen.

Varuströmmen mellan öst och väst bara ökar. Mest ökar den från Kina, som har en våldsam ekonomisk tillväxt. Det är samtidigt enorma kapacitetsproblem på dagens transportlinjer och det är ett akut behov att finna nya korridorer.

- Detta är så stort att det är svårt att fatta. Vi hade hoppats att göra en provtransport på några hundra containrar. Men aktörerna vill transportera flera tusen. Det kan låta bra, men det ökar kraven, inte minst i Narvik. Det ställer enorma krav på logistiken och allt måste fungera, för jag tror inte vi får mer än en eller två chanser att bevisa att det kommer att fungera. Misslyckas vi vill andra gärna ta över, säger Stig Nerdal.

Han menar att det från norsk sida snarast bör komma signaler från bland annat centralt håll om att detta är ett projekt som man önskar och tror på. För detta är något som Narvik inte ensam kan tackla.

- En långsiktig planläggning för både en storstilad utbyggnad av Narviks hamn och järnvägsförbindelsen österut bör snarast komma igång, anser Nerdal.

De kommersiella aktörerna, det vill säga de som driver handel mellan öst och väst, och de som ska stå för frakterna, vill ha en provtransport redan i maj. Men Nerdal är livrädd att det ska gå för fort, vilket ökar faran för att saker kan gå fel.

- Min önskan är att provtransporten görs under andra halvan av 2005, eftersom vi fortfarande har mycket jobb kvar att göra, både när det gäller finansieringen och logistiken. Vi får inte tillåta att kapcitetet i Narvik att hantera så stora mängder containrar som det är tal om seglar upp som ett problem eftersom vi inte har tillräckliga resurser eller tillräckligt goda planer för att klara av kraven, säger Nerdal till Fremover.

Han tror också att mötet i Kazakhstan i februari kommer att innebära att NEW-korridoren kommer ännu närmare en realisering.

-Det är med skräckblandad förtjusning som jag ser att det mesta nu börjar att komma på plats. 2005 blir ett ödesår och det är mycket upp till oss själva att sörja för att den nya "silkesvägen" blir en realitet, säger Stig Nerdal till Fremover.

Fremover 041227: Nytt sjumilssteg for NEW- korridoren over Narvik
Kiruna-nytt 031201: Mer malm och fler tåg på Malmbanan