Publicerad: 040209


Hård kritik mot hur Connex sköter järnvägstrafiken Luleå-Narvik

Nu framkommer fler kritiska röster mot det privata tågbolaget Connex för hur det sköter trafiken på sträckan Narvik-Luleå.

- Aldrig mer Connex. Nästa gång hyr vi en buss. Denna salva mot det privata tågbolaget uttalar Odd Nilsen och Rene Jone från Narvik efter att de för drygt en vecka sedan reste med tåget tur och retur Narvik-Luleå. Det uppger Narvikstidningen Fremover (040209).

Tillsammans med sju kollegor från LKABs Narvikskontor - varav åtta i sällskapet hade sina äkta hälfter med - var de på en studieresa till Luleå och de reste med Connex som trafikerar sträckan med sina regionaltåg.

- Vagnmaterialet är allt för dåligt. Det är vagnar som vi åkte med på Malmbanan i slutet av 60-talet. Sitsarna var lortiga, armstöden söndergnagda, förmodligen av hundar. Det var också hål i en del av sittdynorna så att stålfjädrarna stack upp. I mittgången var det så lortigt att stod man för länge på en plats så satt skorna fast i golvet, berättar Rene Jone för Fremover.

- Värst var i alla fall temperaturväxlingarna i vagnen där vi satt, tillägger Odd Nilsen.

- Det varierade från några få plusgrader till tropisk värme. Och det har inte något med termostaten att göra, det är ett fel på hela värmesystemet.

Enligt dem gick det inte att få upp ett enda enda fönster i tåget, trots att det kom in snö i kupén. Fönstrena ska även ha varit så dragiga att flera i sällskapet valde att sitta med ytterkläderna på under hela resan, trots att de försökt att "täta" ett par av dem med fönstergardinerna.

Dessutom uppger Odd Nilsen till Fremover att det inte fanns någon tillgänglig toalett i vagnen. Båda toaletterna var avstängda eftersom vagnen saknade ett så kallat slutet toalettsystem.

Av tågets fem vagnar var det endast i en vagn som toaletterna var i ordning. På jakt efter en toalett upptäckte Odd Nilsen och Rene Jone även att utgångsdörrarna var otäta. Vid en av dörrarna hade det till och med samlats en snöhög. De upplevde även att utgångsdörrarna var svåra att öppna.

Passagerarna framförde inte några klagomål till konduktören under resan eftersom de inte tyckte att det var meningsfullt.

- De gör så gott de kan och är oskyldiga. Ansvaret ligger på en högre nivå i Connex, säger Rene Jone.

Både han och Odd Nilsen menar att föregångaren på sträckan, Tågkompaniet, utförde skötseln av tågtrafiken bättre än Connex.

- Visst var Tågkompaniets vagnar ganska slitna, men det var i alla fall rent över allt, fönstren täta och alla toaletter tillgängliga, säger Rene Jone till Fremover.

Enligt Odd Nilsen och Rene Jone bör resebranschen i både Narvik och Nordsverige kräva att Connex sätter in nyare vagnar. Görs det inte omedelbart befarar de att turister som ska till Nordkalotten väljer bort tåget som transportmedel.

Senast det privata tågbolaget Connex hamnade i blåsväder var efter en händelse den 8 december i fjol. Då lämnades åtta passagerare kvar i snöovädret på stationen i Vassijaure. Den gången riktades kritik mot företaget för att det inte kunde ordna med ersättningstrafik för passagerarna så att de kunde resa vidare till Narvik.

Ola Jordán

Läs mer:
Kiruna-nytt.nu - 020630: Connex övertar tågtrafiken från Tågkompaniet
Fremover - 031215: Overlatt til seg selv i snøstorm
Kiruna-nytt.nu - 031215: Connex lämnade passagerare i snöstormen på Vassijaure station
Fremover - 031217: Connex beklager til "glemte" passasjerer
Norrbottens Kuriren - 031217: ”Resenärerna i Vassijaure var inte bortglömda”
Kiruna-nytt.nu - 031221: Connex beklagar det inträffade med passagerare som kvarlämnades i Vassijaure
Fremover - 040209: Opplevde tog-mareritt