Publicerad: 020630


Connex övertar tågtrafiken från Tågkompaniet

Det multinationella företaget Connex Transportation tar över tågtrafiken mellan bland annat Narvik-Stockholm/Göteborg nästa år. Beslutet fattades av Rikstrafiken på tisdagen (020625) efter att Connex´ anbud för att driva trafiken låg 45 miljoner under Svenska Tågkompaniets.

Connex, vars hela koncern har 49 000 anställda, 16 000 bussar och 3 700 rälsbundna fordon, och bland annat ansvarar för den starkt kritiserade tunnelbanetrafiken i Stockholm, lämnade ett anbud - beräknat per år - för att driva nattågstrafiken i fem år med option på ytterligare tre år.

Tågkompaniet, som sedan 1 januari år 2000 har ansvarat för nattågsrafiken till Norrland och dagstågstrafiken på Malmbanan, bedömde att staten skulle bli tvungen att bekosta Tågkompaniets verksamhet med 107 miljoner kronor i genomsnitt per år för samma tid.

Till grund för sitt anbud på 62 miljoner kronor kalkylerar Connex med att passagerarantalet på nattågen ska öka från 700 000 till 750 000. Dessutom räknar Connex med att höja snittpriset på biljetterna till 900 kronor, vilket ska jämföras med Tågkompaniet, som har ett snittpris på 450 kronor.

Rikstrafiken, som beslutade att Connex ska få överta trafiken, tvivlar inte på att företaget kan nå målet och klara anbudskalkylen.
- Connex är ett stort bolag som omsätter flera gånger mera än vad SJ AB gör och har resurser att marknadsföra det exotiska turiststråket i norra Europa. Den stora marknaden för ökat resande finns inte i Norrland utan söderut, säger Rikstrafikens generaldirektör Kjell Dahlström till tidningen NSD.

Han förstår att Tågkompaniets ledning och personal är upprörda och talar om prisdumpning.

- Det var också vår första reaktion. Nu har vi haft tillgång till delvis sekretessbelagda uppgifter och pressat Connex på deras pris, kostnadsmassa och intäkter. Vi har inte kunnat komma fram till att det skulle vara prisdumpning, säger Kjell Dahlström.

- Connex kan också göra fördelaktigare upphandlingar av underentreprenörer. Så är det i en ädel tävlan. Ett bolag kan hitta en lägre kostnadsbild, säger Kjell Dahlström till NSD.

Connex rykte i Stockholm är skamfilat efter misslyckandet med driften av Roslagsbanan och företaget sparkades av Stockholms lokaltrafik på grund av alltför många inställda tåg.

- Blir det inställda tåg i Norrlandstrafiken, som på Roslagsbanan, kan vi säga upp avtalet och göra en ny upphandling. Sköter inte Connex trafiken är det grund för uppsägning, säger Kjell Dahlström till NSD.

Trots ryktet anser han att multinationella Connex är bra för Norrbotten.
- De jobbar med ett Europa-perspektiv. Det kan vara spännande i Norrbotten att man får in en europeisk spelare som har ett stort perspektiv i Europa, som inte ens SJ har, säger Kjell Dahlström till NSD.

Enligt Connex självt blir skillnaden mellan deras och Tågkompaniets anbud inte så stor som det i förstone kan tyckas.

Olof Eriksson, chef för Norrlandstrafiken på Connex, säger till tidningen Norrbottens-Kuriren, att anbudet på 62 miljoner ska sättas i proportion till totalsumman, och då anser företaget att skillnaden mot Tågkompaniet endast blir 13 procent.

Då räknar Connex med cirka 700 000 resande och en total omsättning på 350 miljoner om året.

- Vi säger också att det går att öka intäkterna. Vi får absolut inte köra med förluster, säger Olof Eriksson till Norrbottens-Kuriren.

Connex jämför med sina verksamheter i Tyskland och England. Där menar företaget att resandet snabbt har ökat då den erbjudna tjänsten passade marknadens behov. Olof Eriksson hävdar också att järnvägsbranschen redan i år räknar med en ökning på fyra till sju procent i Sverige.

Två nyheter kommer Connex med. Göteborg får två tågförbindelser under högtrafik och ett av tågen ska gå via Västerås. Den andra nyheten är ett sommardagtåg mellan Stockholm och Luleå.

Tågfacket ST på Tågkompaniet får dock inte Connex ekvation att gå ihop.

- Tågkompaniets anbud låg på 107 miljoner och det är precis vad som krävs för att driva runt trafiken, säger ordföranden Anders Olsson till tidningen Norrbottens-Kuriren. Han jämför summan med Connex´ bud som alltså var alltså 45 miljoner kronor lägre.

- Man behöver inte vara något speciellt mattesnille för att räkna ut att det är omöjligt att driva trafiken för de pengarna, säger Anders Olsson till Norrbottens-Kuriren.

Han har med viss förundran följt debatten i media.
- Ja, vi har ju inte fått någon information än från Connex om hur de tänkt sig sitt upplägg, säger Anders Olsson till Norrbottens-Kuriren.

I anbudet från Connex står att differentierad prissättning ska förekomma, enligt Anders Olsson. I Tågkompaniets utbud finns inte detta, förutom en variant i egen sovkupé, där priset skiljer sig.

- Connex system verkar krångligare också i avseende på att de i anbudet talar om billigare priser måndag-torsdag, samtidigt som de pratar om ett enkelt prissystem.

Fackföreningen manar även Connex att ge ut hela upplägget så att de får reda på vad företaget vill göra med tågtrafiken.

Anders Olsson påtalar också, att enligt Connex självt ska den vara den mest attraktiva arbetsgivaren inom järnvägsbranschen. Men enligt honom var Connex Tunnelbana orsak till att det höll på att bli konflikt i maj. Och uttalanden från deras egen personal visar att de inte får goda vitsord.

- Jag förstår inte hur de ska ta de pengarna utan att försämra kvalité och utveckling här uppe. 45 miljoner kronor i personer är lika mycket som 110 anställda. Nej, jag tycker att det finns många frågetecken, summerar Anders Olsson till Norrbottens-Kuriren.

Enligt Tågkompaniets beräkningar skulle staten få in 62 miljoner kronor per år från företaget för hyran av lok och vagnar, vilket alltså är samma summa som Connex har beräknat att trafiken ska kosta.

Statens nettokostnad för Norrlandstrafiken skulle, i enlighet med Tågkompaniets beräkningar, således stanna på den bokföringsmässiga avskrivningen på lok och vagnar.

Fordonskostnaderna är inte bara de 62 miljonerna. I hyran ingår inget underhåll av lok och vagnar. Tågkompaniet kalkylerar med ytterligare mellan 56 och 71 miljoner kronor i underhållskostnader varje år för att hålla den delvis mycket ålderstigna materielen rullande.

Efter att Rikstrafiken beslutat att Connex får överta Norrlandstrafiken kräver de anställda på Tågkompaniet att näringsminister Björn Rosengren - tillika ordförande i trafikutskottet och därmed ansvarig för upphandlingen - ska undersöka anklagelserna mot Connex för att ha dumpat priserna.

Tågkompaniet har efter beslutet bestämt sig för att överklaga till länsrätten i Sundsvall och aktualisera en anmälan till konkurrensverket.

- Den jurist vi anlitat uttrycker det som så att det är en mycket intressant prisskillnad och rekommenderade en överklagan, säger Tågkompaniets verkställande direktör Jan Johansson till NSD.

Överklagan måste lämnas in snabbt, innan Rikstrafiken och Connex undertecknar avtalet. Efter undertecknandet kan beslutet inte överklagas. Då blir det i stället en skadeståndsfråga i domstol.

- Vi är inte ute efter pengarna, vi är ute efter att få köra tåg, säger Jan Johansson till NSD.

En fortsatt utdragen strid om trafiken kan däremot skada och ytterst leda till ett fullständigt trafikstopp i mitten av juni nästa år.

- Om den rättsliga processen inte är i hamn så får vi inte utföra någon trafik. Vi hoppas att det inte ska behöva ske, säger Rikstrafikens generaldirektör Kjell Dahlström, till NSD.

Ola Jordán

Läs mer:
NSD.se - 020626: Connex vann - Tågkompaniet överklagar och kallar beslutet justitiemord
NSD.se - 020626: "En vinstmaskin som inte sköter sina åtaganden"
NSD.se - 020627: Rikstrafikens chef tvivlar inte på Connex kalkyler
NSD.se - 020627: Tågkompaniet kräver att länsrätten synar anbudet från Connex
NSD.se - 020628: Nollsummespelet - staten tar in 62 miljoner i tåghyra - och betalar lika mycket i bidrag