Publicerad: 050422

Mer än 1 000 containers per dag mellan Kina och USA via Malmbanan?

Över tusen containers per dag kommer att rulla längs Malmbanan om planerna att frakta gods mellan USA och Kina via Narvik lyckas. Men det är bråttom att få alla bitar på plats. Det uppger Torild Skogsholm, kommunikationsminister i Norge, till narvikstidningen Fremover (050422).

I full skala kommer transporterna av gods från Kina till USA leda till att det dagligen kommer att köra 550 järnvägsvagnar fullastade med containers längs Malmbanan.

Den norska kommunikationsministern Skogsholm tror på projektet, men ifall planerna misslyckas kan idén vara död.

- Vi har bråttom, mycket bråttom, medger Arnfinn Ellingsen, norsk statssekreterare, för Fremover.

Men även om det brådskar tror Ellingsen att det från och med hösten kommer att fraktas containers från Kina till USA via Malmbanan.

Mycket är ännu oklart, men både kommunikationsministern Skogsholm och statssekreterare Ellingsen känner ett ansvar för att ro projektet i hamn.

Bland annat ska en strategiplan och verksamhetsplan göras klara på kort tid.

- Det ska vi klara. Detta är ett projekt som vi tror på, säger statssekreterare Ellingsen till Fremover.

Även om tiden är knapp fram till hösten - när provprojektet ska sättas igång - hävdar Arnfinn Ellingsen att det finns många skäl till varför kineserna väljer just Narvik framför en hamn i Centraleuropa.

- Trafiken på järnvägen och i hamnarna i de aktuella städerna i Centraleuropa är på väg att bli sprängfulla. Det talar till Narviks fördel.

Han nämner även att en del konkurrenthamnar i Östersjön har problem med isen och att fartygen måste passera Öresund.

Transportförbindelsen mellan Kina och USA via Narvik togs upp som ett uttalat satsningsområde när det norska kommunikationsdepartementet höll ett presseminarium i Bodö på torsdagen.

Nu har det politiska ansvaret för projektet förts över till Svein Ludvigsen, norsk fiskeri- och kustminister och hans departementet.

Att det är ett nytt statsråd som övertar det politiska ansvaret för projektet kommer inte att ha någon negativ inverkan för det fortsatta arbetet, hävdar statssekreterare Ellingsen.

- Jag känner absolut att Svein Ludvigsen är inställd på att vi ska lyckas i Narvik, säger Ellingsen till Fremover.

Hittills har det norska kommunikationsdepartementet bidragit med 700 000 norska kronor till projektet. Men till hösten är det inga mer pengar att hämta.

- Då ska projektet stå på egna ben. Vi ska naturligtvis bidra till att skaffa de medel som ska till för att garantera provprojektet - om det blir nödvändigt, säger Ellingsen.

Ifall inte departementet självt går in med direkt stöd så finns det, enligt Ellingsen, många och stora aktörer som skulle kunna bidra till att införskaffa de 25 miljoner norska kronor som det talas om.

- Men lyckas vi inte till hösten att få igång provprojektet då släpper vi taget. Det kan hända att projektet drivs vidare, men inte med oss. Kanske med några lokala vinklingar, uppger Ellingsen till Fremover.

Lars-Åke Josefsson, anställd på Banverket och svensk representant för den planerade transportkorridoren NEW mellan Kina och USA (North East West Corridor), anger för Kiruna-nytt att Banverket är med och stöder projektet.

Har deltog inte vid det senaste mötet i Washington i början av april, men planerar att närvara på mötet i Narvik vid den årliga tranportkonferensen i slutet av september i år.

På Kiruna-nytts fråga hur Banverket ser på det förslag som LKAB framfört - bland annat i Fremover (041025) - att Malmbanan endast ska trafikeras av malmtåg och att ifall förslaget realiseras det skulle slå undan benen för NEW, svarar Lars-Åke Josefsson följande:

"Då malmtågen trafikerat banan längst (och nu talar jag bara om Kiruna-Narvik) och den också är byggd för malmtransporter torde ju malmtransporterna framstå som ganska tongivande vad gäller banans användning.

För BV (Banverket. Red. anm.) är det viktigt att trots det vara konkurrensneutrala och arbeta för järnvägens effektivitet och att främja järnvägen i fighten med andra transportslag. Det gör ju att ser vi möjligheter för trafik, arbetar vi för att de utnyttjas.

Sen är det så att med allt effektivare malmtrafik (30T, 30 tons axeltryck. Red. anm.) tar de ju mindre kapacitet på banan och det borde finnas plats för övrig trafik. Sen är det också fråga om vilken kapacitet banan har. Nuvarande eller kanske utbyggd med längre, fler mötesspår så malmtågen kan trafikera obehindrat men annan trafik möjliggörs."

När det gäller frågan om vilka kostnader som det skulle innebära att transportera godset på den svenska sidan svarar Lars-Åke Josefsson följande:

"Alla får betala banavgifter. Lika för alla, i och för sig låga, men lite varierande beroende på tågtyp. För NEW, likväl som för ARE-tåget, diskuteras det faktiskt om inte högre banavgifter skulle varar lämpliga. Banavgifterna ska revideras snart så frågan är aktuell."

Enligt Lars-Åke Josefsson uppgår för närvarande banavgifterna, exklusive el, till cirka 5 procent av fraktkostnaden.

Ola Jordán

Läs mer:
Kiruna-nytt 031201: Mer malm och fler tåg på Malmbanan
Fremover 041025: Vil gjøre jernbanen til ren industribane
Fremover 041227: Nytt sjumilssteg for NEW-korridoren over Narvik
Kiruna-nytt 041231: Öst/västlig transportkorridor via Malmbanan närmare en realisering
Fremover 050401: På oppløpssiden for øst/vest-transporter
Kiruna-nytt 050402: Möte i Washington avgörande för transportkorridor mellan USA-Kina via Malmbanan
Fremover 050422: Spår enorm vekst i Narvik