Publicerad: 031215


Connex lämnade passagerare i snöstormen på Vassijaure station

Åtta tågpassagerare kvarlämnades vid Vassijaure station den 8 december av det privata tågföretaget Connex, trots snöstormen. I fem timmar fick de själva kontakta företaget för att de skulle bli hämtade för vidare transport till Narvik. Det skriver Narvikstidningen Fremover i sin nätutgåva (031215).

Det är den danske artisten och föredragshållaren Per Warming som berättat historien för Fremover.

Enligt honom hade han rest med tågföretaget Connex på måndagsmorgonen från Boden till Narvik, men på grund av snöstorm kunde tåget inte ta sig längre än till Vassijaure station.

Passagerarna fick besked av tågpersonalen att ett diesellok skulle komma och möta dem vid stationen. Connex-tåget ankom till Vassijaure station vid 13-tiden men ännu klockan 13.40 hade dieselloket ännu inte anlänt till stationen.

Passagerna fick vid 16-tiden ett nytt besked om att de skulle bli hämtade av en buss.

- Vi ombads att gå in på stationen och vänta där, berättar Per Warming för Fremover.

Enligt honom lovade tågpersonalen att bussen skulle ankomma om en halvtimme. Tågpersonalen hade även, enligt en passageraren, gett besked om att tåget inte skulle fara vidare mot Luleå och med de löftena lämnade de åtta passagerarna tåget. Men ingen av löftena visade sig stämma.

När passagerarna gått av och kommit in i väntrummet lämnade Connex-tåget stationen för tillbakaresan. Enligt Per Warming började de åtta passagerarna bli oroliga när klockan närmade sig 18 och ännu ingen buss hade anlänt.

- Vi blev hungriga och småkalla, men som de väluppfostrade och civiliserade människor vi är, ringde vi om hjälp först då, berättar Per Warming för Fremover.

Det visade sig att telefonen på stationen endast fungerade med kort och mobiltelefonerna fungerade sporadiskt utanför stationsbyggnaden.

- Men vi fick så småningom kontakt med Connex; första gången med en vänlig men ohjälpsam kvinna. Andra gången med en man som bad oss vänta - och tre minuter därefter bröts förbindelsen, berättar Per Warming för Fremover.

Vid det tredje försöket fick de tag på en man som kontaktade sin överordnade som garanterade att en buss skulle komma inom 45 minuter. Men sedan hände återigen inget mer. Inte förrän passagerarna åter kontaktade Connex. Nu fick de, enligt Per Warming, löftet att en taxi skulle komma och hämta dem, men att det skulle ta tid eftersom den hade att köra 20 mil för att komma fram till Vassijaure.

- Jag var varken glad eller nöjd med svaret - och blev då tillrättavisad av kvinnan som meddelade att hon inte kunde göra något mer för oss, berättar Per Warming för Fremover.

Men tiden gick och ytterligare ett par timmar senare var de åtta passagerarna inte bara hungriga och kalla, nu hade de även börjat att bli oroliga: - Hade de glömt bort oss? Skulle vi behöva övernatta här? Och om den äldre kvinnan bland passagerarna blev sjuk?

De ringde upp igen. Denna gång nödnumret till polisen, som kopplade dem vidare till Connex.

- Då fick vi beskedet att ett tåg skulle komma om en halvtimme och köra dem till Narvik, berättar Per Warming för Fremover.

Efter 45 minuter kom tåget och vid 22-tiden blev de inkvarterade på hotell i Narvik.

- Jag ger inte någon skulden för ovädret, och jag känner inte till orsaken till förseningarna. Men jag ger Connex skulden för att de lämnade kvar oss i snöstormen på fjället. Det var oansvarigt, berättar Per Warming för Fremover.

Han har skickat ett e-brev till företaget och framfört sina klagomål. Per Warming anser att Connex har uppträtt oproffesionellt och ineffektivt. Han berättar för Fremover att de blivit bemötta på ett trevligt sätt av flera anställda i tåget, men inte av någon inom de ansvariga inom organisationen.

Warming är övertygad om att en offentlig myndighet skulle vara förpliktad att ta hänsyn på ett helt annat sätt.

- Inom Connex var uppenbarligen alla upptagna av att spela bollen över till nästa person, menar Per Warming som hävdar att de har blivit ett offer för kommersialiseringen inom järnvägstrafiken, enligt Fremover.

Ola Jordán

Läs mer:
Kiruna-nytt.nu - 020630: Connex övertar tågtrafiken från Tågkompaniet
Fremover - 031215: Overlatt til seg selv i snøstorm